Pula-Zadar

Na een paar dagen op Sylt en een nachtje in Bremen beginnen we aan ons tweede deel van onze vakantie. We willen naar een land waar we beiden nog niet zijn geweest zijn, de keuze valt op Kroatie. We lezen ons een beetje in en besluiten de kust tussen Pula en Zadar te verkennen. De heenreis verloopt vlekkeloos, en 14 uur later zijn we in Pula. Ons onderkomen in Pula is een ruim appartement in een woonhuis ongeveer 20 minuten lopen van het centrum. De volgende dag gaan we Pula verkennen. We lopen de heuvel af naar het oude centrum, nemen een kijkje bij het “colosseum” , oftewel Pula Arena en struinen door het gezellige stadje. Naast het oude centrum heeft Pula ook hippe lounge terrassen waar je lekker van ijskoffie kunt genieten. Vanuit Pula ontdekken we ook Rovinj, dat ten noorden ligt van Pula. ’s Middags rijden we naar Rovinj en slenteren langs lekker langs het water, om de haven met kleine bootjes, en vinden uiteindelijk een prima restaurant aan het water.

Rovinj heeft  smalle straatjes met smalle, hoge huizen aan beide kanten, wat een bijzonder karakter geeft. Ook is hier een kerk op de heuveltop. Zoals gewoonlijk lopen we op het heetst van de dag de trappen op. Maar het uitzicht mag er zijn.

De volgende dag zetten we koers naar het National Park Kamenjak. We hebben er veel over gelezen, en onze verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen. We kopen een kaartje en rijden over de onverharde zandpaden. Het voelt als heftig off roaden en zo ziet onze auto er ook uit. We vinden een plek om te parkeren en lopen richting het water.. Op een paar rotsen leggen we onze handoekjes neer en genieten van de zon en het uitzicht, voordat we weer naar Pula terugrijden. Kamenjak, geroemd om de natuur en de diversiteit, vinden wij een beetje droog en saai. Leuk om gezien te hebben maar we hoeven er niet nog een keer naar toe.

We laten Pula achter ons en rijden naar het eiland Rab. Om hier te komen nemen we de veerboot vanaf Jablanac. Onderweg stoppen we in Rijeka om daar lekker te lunchen. We zetten onze rit voort naar de veerboot maar we komen al snel vast te staan in een file. Verscheidene auto`s hebben moeite met de file die heuvelopwaarts gaat in een buitentemperatuur van 40 graden,  en raken oververhit. Gelukkig blijft dit ons bespaard. Als we na een uur de heuvel eindelijk over zijn besluiten we een paralellweg te nemen om zo uit de file te komen. Deze tactiek blijkt te werken. We komen over smalle wegen door kleine plaatsjes, en een eind verderop weer op de grote weg waar inmiddels de file is opgelost. Eenmaal in Jablanac lijkt het erop dat iedereen hier naar toe komt om de veerboot naar Rab te nemen. Dit is een drukke route, de 4 boten varen dan ook af en aan, en zo hoeven we in ieder geval niet lang te wachten. Na een korte rit over het eiland checken we in: een kamer met uitzicht over het haventje, dit is vakantie!

Vanuit ons hotel kunnen we langs het water naar Rab town lopen. Rab town heeft veel te bieden. ’s Avonds lopen we naar de stad met de ondergaande zon, op een plein speelt iemand gitaar en zitten vele mensen, verschillende leuke plekken om te eten en de levendige avondmarkt.

Na een paar dagen heerlijk te hebben genoten van het relaxte stand op Rab, gaan we verder naar het bruisende en hippe Zadar. We hebben een apartement iets buiten het centrum. De kortste weg naar het historisch centrum is met een roei-pontje de Jazine haven over te steken.  In de haven liggen vele megajachten, en Rob haalt helemaal zijn hart op als hij een boot ziet liggen waar hij aan gewerkt heeft. Naast het leuke oude centrum heeft Zadar twee bijzondere bezienswaardigheden bij de zee: de Sun Salutation, en het Zee-orgel. Het eerste is een grote ronde zonnecel die genoeg stroom opwekt om de haven verlichting van stroom te voorzien. Als het donker wordt zorgen RGB leds voor allerlei kleuren effecten wat erg veel mensen aantrekt. Het zeeorgel is een systeem van pijpen waar door de waterdruk lucht in en uit geperst wordt. Dit serene geluid klinkt als een groep walvissen. We zitten op de trap om van het zee-orgel en de zonsondergang te genieten. Als de zon echt onder is lopen we naar de kerktoren die we beklimmen. Vanaf boven hebben we een mooi uitzicht over de oude stad, en hier is het ook wat koeler dan beneden! Vanuit Zadar bezoeken we Plitvice, een nationaal park waar je kunt wandelen tussen blauwe meertjes en watervallen, tenminste volgens de brochures. Het is wederom lekker warm als we er heen rijden, en we nemen eerst  maar een pontje over het water. Vanaf de overkant lopen we een rondje over de kliffen vanaf waar we een mooi zicht hebben op het water, wat inderdaad wel ERG blauw blijkt te zijn.

We lopen over de boardwalks weer terug. Het is hier werkelijk zo mooi als we gelezen hebben. 's Avonds zien we voor de laatste maal de zon onder gaan bij de Sun Salutation, morgen gaan we naar Zagreb.

Over de tolwegen zijn we vlot in Zagreb, we boeken een hotel midden in de stad, en gaan direct wat eten. We lopen een wandelroute uit onze reisgids en krijgen zo een aardige indruk van de stad. Er zijn historische gebouwen, gezellige terrassen, en leuke straatjes met locale winkels. De volgende dag lopen we nog even relaxed over de markt, en kopen nog wat verse groentes voor thuis. Rond een uur of 12 gaan we terug naar Bremen en 12 uur later zijn we weer thuis. Wat een supervakantie, mooi weer, lekker eten en veel mooie attracties gezien.